Hakkame lugema

Lapsed õpivad lugema erinevas vanuses, mõni juba 3-4-aastaselt , teine alles 8-9-aastaselt. Mõned hakkavad lugema suurema vaevata, teised peavad lugema õppimiseks kaua tõsist tööd tegema. Just koolieelsel aastal tekib vanematel sageli mure, et laps ei oska veel lugeda. Nende ärevus kandub üle ka lapsele, kes ei taha selle "raske asjaga" tegeleda. Lapse oskustega tutvudes aga selgub, et vähese abiga ja rohke innustamisega juba natuke oskab lugeda küll. Seega kõige tähtsam on positiivne hoiak ja muidugi eeskuju. 

Lugemisoskus ei teki üleöö. Laps hakkab lugema, kui tal on selleks valmisolek, see aga kujuneb sammhaaval. Lugemiseks on vajalik tähtede tundmine ja häälikanalüüsi oskus. Sageli on vanemad mures, et tähed on ammu selged, aga sõnu kokku laps ei loe. Järelikult ongi vaja õpetada häälikanalüüsi. Häälikanalüüs on:

VAATA ka Tartu Hariduse Tugiteenuste Keskuse voldikut häälimise kohta.

Rajaleidja voldikutest "Hakkame lugema ja kirjutama!" ja "Kui lugemine on lapsele raske" leiab samuti häid nõuandeid.
karuaabits

 Lugema õppimiseks ja häälikanalüüsi harjutamiseks sobib hästi kõigile tuntud "Karu-Aabits", kus tähe ja pildi kõrval on vanemale ettelugemiseks väike jutt ja soovitused häälikanalüüsi harjutamiseks antud tähega.

 
 
 
triinu triinu trikatreiViive Kuusi "Triinu-Triinu Trika-Trei" sobib 5-6-aastaste lastele mänguliseks abivahendiks häälikanalüüsi õpetamisel. Paralleelselt häälikute kuulamisega on võimalik lapsele tutvustada ka vastavaid tähti , asetades neid lauale, tahvlile vm. Tasub tähele panna, et raamatus esitatud tähtede värvid (täishäälikud A, E, I, O, U, Õ, Ä, Ö, Ü punased, suluta kaashäälikud L, M, N, R, S, V, H sinised ja sulghäälikud K, P, T rohelised) vastavad koolis kasutatavale süsteemile. 

 

Mänge häälikanalüüsi oskuse arendamiseks

VAATA LISAKS 

Esimesed raamatud lugemiseks

Kui otsite algajale lugejale raamatut iseseisvaks lugemiseks, siis on kõige olulisem sõnade ja lausete pikkus ning keerukus. Kooli minnes peaks laps oskama lugeda 1-2-silbilisi häälikuühendita sõnu. Koolis selgub, et aabitsatekstid muutuvad esimeste lehekülgede järel ruttu pikemaks ja keerukamaks ja laps võib jääda hätta. Raamat võiks olla suurte trükitähtedega (joonistähed), sest ka koolis alustatakse õppimist just nendest. Väiksed trükitähed omandavad lapsed õppimise käigus enamasti raskusteta.

Lugemistehnika kõrval on sama oluline jälgida ka loetust arusaamist. Lugemise järgselt tasub alati lapselt küsida „Mida sa teada said?“ või „Mille/kelle kohta sa lugesid?“ Algul võib seda teha iga lause järel, kui laps juba mõistab lauset, siis tasapisi võib analüüsitava teksti pikkust suurendada 5-6 lauseni.

Algajale lugejale sobivad raamatud:
raamatud

Kristel Lempu “Dino“

Maie Kuusk „Siili ja jänese lood“

Kristel Lempu „Tammehaldjas Hiie“

James Rock „Tommy otsib tööd“

James Rock „Tommy Padi“

Kristel Lempu lugemik-tööraamat  "Ma tunnen kolme tähte"

Mo Willemsi raamatusari Elevandi & Notsu raamat (4 raamatut).

Loe katkendit raamatust.

lindpeas.jpg

Kõik mainitud raamatud on laenutatavad Lääne-Virumaa keskraamatukogust. Raamatu saadavust saad kontrollida lugejaportaali Urram kaudu.

Teemakohased artiklid

Kui lugema õppida on raske 

Mängud

kooliksvalmis.ee

Häälikanalüüsi harjutamise mängud

Mängud tähtede õppimiseks ja lugemiseks

Sõna ja pilt mängude kogumik

Nutiseadmesse laadimiseks sobivad tähestaja ja sõnastaja äpid. Äppides saab valida teemat ja muuta loetavate sõnade pikkust.

 

 

Prindi